Vragen? Bel gratis naar  

085 06 06 730

Chiazaad pudding met kokos, cacao en rood fruit

Chiazaad pudding is een geweldige uitvinding die helemaal in het rijtje van gezonde desserts en ontbijtjes past. Je maakt het op een vergelijkbare manier als overnight oats. Het is dus een fijne ontbijtoptie voor wanneer je s’ochtends niet heel veel tijd hebt om te eten. Je hoeft het s’avonds voordat je gaat slapen gewoon in de koelkast te zetten – é voilà! De volgende ochtend heb je heerlijke en gezonde pudding.

De pudding is ook erg geschikt voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen of door bijvoorbeeld een tarwe-allergie geen granen kunnen eten. Chia bevat maar liefst 20% meer eiwit dan eieren! Qua andere voedingsstoffen doet chiazaad het ook goed: er zitten veel macronutriënten in zoals kalium, natrium, fosfor, zink, mangaan en koper, en het zit boordevol omega 3 vetzuren, vezels en antioxidanten. Daarnaast bevat het alle aminozuren. Niet voor niks gebruikten de oude Azteken het al als medicijn!

Let er wel op dat je geen chiazaad moet gebruiken wanneer je bloeddrukverlagende medicijnen slikt. Chiazaad heeft namelijk een bloeddrukverlagende werking!

Dit heb je nodig (voor 2 porties):

Zo maak je het:

  • Meng de 8 eetlepels chiazaad, de erythritol, 2 theelepels van de geraspte kokos en de cacaopoeder met de kokosmelk in een grote kom en roer goed door elkaar.
  • Giet het mengsel in de twee dessert- of drinkglazen. Dek de glazen af en laat ze (het liefst) de hele nacht, of ten minste een halve dag in de koelkast staan. De chiazaad, die in aanraking komt met het vocht van de kokosmelk, gaat zo opzwellen en er ontstaat een geleiachtige massa die lijkt op pudding.
  • Bestrooi de pudding met rode vruchten, de rest van de kokosrasp en een beetje cacaopoeder. Klaar!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.