Vragen? Bel gratis naar  

085 06 06 730

Duurzaamheid

Leaf_left2
Slide 1
DUURZAAMHEID
NoyNuts is al vanaf het ontstaan van het bedrijfsidee bezig met welke rol wij kunnen gaan spelen in het sociaal en ecologisch verduurzamen van de maatschappij om ons heen. Het idee dat wij onze natuurlijke en sociale omgeving iets terug moeten geven zit diep verankerd in onze bedrijfscultuur, identiteit, missie en visie. Zo zit duurzaamheid al vanaf het begin in onze core business en kunnen we er niet omheen om deze processen ook daadwerkelijk aan te pakken.
Happy Mix
Happy Mix
Slide 1
DUURZAAMHEID
NoyNuts is al vanaf het ontstaan van het bedrijfsidee bezig met welke rol wij kunnen gaan spelen in het sociaal en ecologisch verduurzamen van de maatschappij om ons heen. Het idee dat wij onze natuurlijke en sociale omgeving iets terug moeten geven zit diep verankerd in onze bedrijfscultuur, identiteit, missie en visie. Zo zit duurzaamheid al vanaf het begin in onze core business en kunnen we er niet omheen om deze processen ook daadwerkelijk aan te pakken.
Happy Mix
Happy Mix
Leaf_right2

Duurzame ontwikkelingsdoelen

Voor onze doelstellingen oriënteren wij ons net als vele andere bedrijven aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) opgesteld door de VN. Gebaseerd op deze 18 actiepunten gaan wij aan de slag met het verfijnen van onze doelstellingen en het creëren van haalbare stappenplannen. Daarbij gaan wij ons richten op onze sterke kanten en activiteiten die direct gerelateerd zijn aan NoyNuts. Want waar onze expertise ligt, kunnen wij de meeste voortgang boeken.

Duurzame ontwikkelingsdoelen waar wij aan bij kunnen dragen:

Ontwikkelingsdoel2

#2: Geen honger

NoyNuts wil een actieve bijdrage leveren aan de verduurzaming van de agrarische sector. Wij willen precies weten waar onze producten vandaan komen en welke grondstoffen er worden gebruikt voor de teelt.

Hiervoor zijn wij van plan om de komende jaren aan een aantal actiepunten te werken:

  • 1 – Fairtrade en Nutri-Score labels A en B voor het grotendeel van onze producten behalen.
  • 2 – Samenwerken en investeren in fundaties die de agrarische sector op gebied van notenteelt verduurzamen en boeren helpen hun bedrijven te innoveren.
  • 3Nauw samenwerken met Armeense boeren die onze noten en andere producten telen en deze leveranciers nauw ondersteunen op financieel, technologisch en educatief gebied.
  • 4Voedselverspilling
    aLeveren van goed geportioneerde snacks in folie die extra lang vers houdt, gasverpakt, zodat onze producten zo lang mogelijk gegeten kunnen worden zonder compromis op houdbaarheid.
    bExperimenten met hersluitbare, recyclebare verpakkingsfolie voor extra houdbaarheid.
    cSamenwerkingen met ondernemers, apps en maaltijdboxen zoals Boerschappen en Zustainabox welke voedselverspilling tegengaan en een bewuste levensstijl animeren.
Ontwikkelingsdoel3

#2: Een goede gezondheid en welzijn

Dit punt is nauw verbonden aan onze visie en missie als bedrijf. Wij willen mensen op een educatieve, humoristische manier motiveren om het beste uit zichzelf te halen met behulp van onze producten – gezonder, fitter, plantaardiger, milieuvriendelijker – jouw goede voornemens zijn maar een snack van je verwijderd. Daarnaast steunen wij met onze producten de globale transitie naar een plantaardig, gezond voedingspatroon.

Actiepunten:

  • 1Uitgebreide informatie verstrekken over onze producten, voedingsstoffen, en wat ze doen met je gezondheid. Het verspreiden van bewustzijn voor verschillende diëten, fabels, feiten en weetjes over een gezonde leefstijl.
  • 2Het bedenken, koken en delen van inclusieve, gezonde recepten op onze blog waarin wij rekening houden met verschillende dieetwensen (e.g. PCOS, glutenvrij, vegetarisch, veganistisch, koolhydraatarm, proteïnerijk) zodat een ieder baat heeft bij onze producten.
  • 3Verlagen van de drempels naar een gezonde leefstijl (kosten, houdbaarheid, voorbereidingstijd) door producten aan te bieden die goed transporteerbaar, houdbaar, makkelijk, snel, lekker en gezond tegelijk zijn.
  • 4Samenwerkingen met gezondheidsinstanties om transparantie in de voedselindustrie te bevorderen en misleidende informatie en claims tegen te gaan.
Ontwikkelingsdoel8
Ontwikkelingsdoel12

#8 & #12: Fatsoenlijk werk, duurzame consumptie en productie

Als bedrijf geloven wij in inclusieve en duurzame economische groei waarvan iedereen geïnvolveerd in het proces profiteert. Wij hebben onszelf het doel gesteld, de snackindustrie en de noten- en zuidvruchten handel te verduurzamen. We zijn daarom dagelijks bezig met het bedenken van oplossingen voor onder andere verpakking, product life cycle, teelt en oogst, inkoop, logistiek en verzending en energieverbruik.

Actiepunten:

  • Energie: Om deel uit te kunnen maken van de groene energietransitie, zijn wij van plan om energieneutraal te gaan produceren en verpakken. Dit bijvoorbeeld door op het gebouw van ons kantoor zonnepanelen te installeren voor stroom-verwekking.
  • Verpakking: Wij streven ernaar om ons product in een verpakking aan te bieden, die zo duurzaam mogelijk is. Dit betekent voor ons het vinden van een balans tussen houdbaarheid en minst schadelijk verpakkingsmateriaal. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van food-verpakkingen om de best mogelijke oplossing te vinden. Op dit moment is dit PP/PET monofolie.
  • Transport en logistiek: Wij streven ernaar om in de toekomst samen te gaan werken met duurzame transportbedrijven, en, waar mogelijk, Co2-neutrale levering (of compensatie) mogelijk te maken.
  • Teelt en oogst: Ons doel voor dit punt zijn faire afspraken met onze leveranciers en boeren, en nauwe samenwerkingen op het gebied van innovatie en technologie om het proces van telen en oogsten duurzamer te maken. Hiervoor gaan wij wellicht keurmerken voor aanvragen en hanteren.
  • Product-levenscycli: Wij vinden het belangrijk wat ons product achterlaat, of dit nu op ecologisch gebied is, of de effecten op het lichaam. Daarom nemen wij verantwoordelijkheid voor onze product life cycle en ervoor te zorgen ervoor dat onze verpakkingen het milieu niet overmatig belasten, maar ook dat onze producten niet verspild worden.

Vanuit onze overtuiging dat wij de natuur iets terug moeten geven voor alles wat zij ons geeft, benaderen wij ook onze klanten. We zijn ons ervan bewust dat we samen een groot verschil kunnen maken en hiervoor moeten samenwerken met ons netwerk op het gebied van bijvoorbeeld recycling, logistiek en voedselverspilling. We staan in transparante dialoog met klanten en communiceren onze doelen, onze activiteiten, maar zeker ook onze tekortkomingen. Dit is belangrijk voor een open en eerlijke discussie over verwachtingen en eisen.

“Een wereld creëren waarin gezond, kwalitatief, duurzaam en onbewerkt eten voor iedereen beschikbaar is zonder dat het milieu en de mensen die erbij betrokken zijn hier nadelen van ervaren.”